Site icon IAS

ברשות הטבע והגנים סיכמו את שנת 2023 והשפעת מלחמת חרבות ברזל

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, במצגת מקיפה. צילום שוש להב

רשות הטבע והגנים מציינת 60 שנים להיווסדה, אבל את החגיגות דוחים לזמנים טובים יותר שלאחר המלחמה. "שנת 2024 תהיה שנה אתגרית לתיירות, בשיקום הטבע, הנוף והמורשת, בחיבור לקהילות, בהשתלבות בתהליכי בינוי יישובים ומוצבים, תוך שמירה על צורכי הביטחון והטבע, ובמתן חווית ביקור טובה לציבור שמתגעגע מאוד לטבע", דברי מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי.

רשות הטבע והגנים קיימה השבוע כנס, בו סיכמה את פעילותה בשנת 2023 והציגה את תוכניותיה לשנת 2024. האירוע התקיים במרכז המבקרים החדש בגן לאומי אשקלון, שספג פגיעות ישירות במהלך המלחמה, שכבר שוקמו, והגן עומד בפני פיתוח וחידושים. בכנס המרתק נסקרו נושאים מגוונים והועלו נתונים מעניינים.

מלחמת חרבות ברזל – השפעות המלחמה על הטבע:

רשות הטבע והגנים, כמו מדינת ישראל כולה, מתמודדת עם השלכות המלחמה, הן קצרות הטווח והן הארוכות. במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל', כ-310 עובדי הרשות גויסו לשירות מילואים וכ-118 פונו מבתיהם. מנהל מרחב דרום בסיירת הירוקה חטוף בעזה ובנו, שהיה חטוף גם הוא, שוחרר במסגרת הפעימה הרביעית.

למלחמה השפעות רבות על הטבע, ביניהן פריצת דרכים, הרס בתי גידול בשטחי כינוס, פסולת, מפגעי תאורה, מפגעי רעש, כניסת כלבים משוטטים ואיתם איום מחלת הכלבת, מינים מתפרצים, גידול בכמות ההרעלות ועוד.

השפעות רבות הן גם בתחום התיירות הנכנסת, שנמצאת במגמת ירידה משמעותית כ 47% פחות מהתקופה המקבילה, והן בתיירות הפנים, כשאתרי רט"ג פתוחים חלקית (19 אתרים סגורים למבקרים). הרשות נכנסת לשנה מאתגרת גם בהיבט התקציבי בתנאי אי וודאות.

גן לאומי אשקלון מארח את כנס רט"ג. צילום שוש להב

ממצאים ראשוניים של השלכות המלחמה:

מבדיקה ראשונית של מצב הטבע, לאור מלחמת חרבות ברזל, זיהינו ברשות הטבע והגנים מספר נושאים שיעסיקו אותנו לאורך שנת 2024 עם המשך הלחימה והמצב שייוצר אחריה בשטח. הנושאים המרכזיים בהם נצטרך לעסוק הינם:

להערכת הרשות, מרבית הבעיות יהיו ניתנות לתיקון, חלקן הטבע יוכל לתקן בעצמו. לרשות הטבע והגנים ניסיון וידע רב בשיקום שטחים, והשיקום יעשה לפי סדר עדיפויות ודחיפות שתקבע הרשות עם התמשכות המלחמה.

שמורת כורכר גברעם משתקמת מפגיעות המלחמה. צילום שוש להב

מדברי מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי:

שנת 2023 נפתחה ברשות הטבע והגנים, כשנה המסמלת מגמת עלייה והתאוששות, לאחר מגפת הקורונה שהשפיעה רבות על הרשות גם לאחר סיומה. שלושת הרבעונים הראשונים של השנה החלו במגמה חיובית, הן ברמה התיירותית והן בהיבטים של שמירת הטבע. אם זאת, הרבעון הרביעי של שנת 2023 עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, רשות הטבע והגנים גויסה למלחמה ומתמודדת עם השלכותיה הרבות.

חשוב לזכור ש-40% מתקציב הרשות מבוסס על כניסות מבקרים לאתרי הרשות. הירידה המשמעותית בכניסות המבקרים, לצד הקיצוץ התקציבי הצפוי במשרדי הממשלה וברט"ג, העדר תיירות נכנסת לישראל והתקציב הנדרש לשיקום הטבע ממפגעי המלחמה, יציב בפנינו אתגרים רבים. רשות הטבע והגנים, כרשות ממשלתית אותה הציבור הסמיך להיות הגורם האמון על שמירה על ערכי הטבע הישראלי מחד, וניהול השטחים המוגנים מאידך, מחויבת לפעול לתועלת הציבור גם ובייחוד בזמני משבר ומלחמה.

אני גאה ברשות ובעובדיה, על התגייסותם בתקופה המורכבת בה אנו נמצאים במדינה שלנו. הרשות מאפשרת כניסת מפונים וחיילים ללא עלות לאתריה, וקלטה כ-80,000 מפונים וחיילים מתחילת המלחמה, שמהווים כ-14% מכלל המבקרים שהגיעו מתחילת המלחמה. הרשות קיימה סיורים וכ-573 ימי פעילות למפונים, ואנו עובדים לילות כימים כדי לשמור על הטבע הישראלי.

שנת 2024 תהיה שנה אתגרית בשיקום הטבע, הנוף והמורשת, בחיבור לקהילות, בהשתלבות בתהליכי בינוי יישובים ומוצבים, תוך שמירה על צורכי הביטחון והטבע, ובמתן חווית ביקור טובה לציבור שמתגעגע מאוד לטבע. ביום שאחרי המלחמה, רשות הטבע והגנים מחויבת לפעול כפי שפעלה ב-60 שנים האחרונות, להגן ולשקם את השטחים הפתוחים ולשמור על ערכי הטבע והמורשת שהופקדו בידיה.

הגן הלאומי מגידו, בין האתרים הצומחים במטיילים. צילום שוש להב

מלחמת חרבות ברזל – סקר השפעות המלחמה על התיירות והמטיילים:

לאור המלחמה, רשות הטבע והגנים ביצעה סקר קהל, הבודק את תפיסות הציבור בנוגע לביקור באתרי טבע ומורשת בזמן המלחמה. הסקר הופץ דרך פאנל אינטרנטי של מכון הסקרים, בסוף חודש דצמבר. על הסקר ענו 489 משיבים.

נתונים מרכזיים שעלו מהסקר:

69% מהנשאלים העידו כי לא ביקרו באתרי טבע ומורשת מתחילת המלחמה. מתוך 31% שכן ביקרו, 49% ביקרו באתרי טבע שלא בתשלום, 29% ביקרו באתרי טבע בתשלום, 12% ביקרו באתרי מורשת לא בתשלום ו-10% ביקרו באתרי מורשת בתשלום.

מתוך 69% שהעידו כי לא ביקרו, לשאלה: באיזו מידה את/ה מתגעגע/ת לביקור באתרי טבע ומורשת השיבו הנשאלים:

מתוך 31% שלא ביקרו באתרים, העונים השיבו כי הסיבות לאי ההגעה הינם:

למשפט "האם השהות בטבע  תורמת לרווחה נפשית", השיבו כלל העונים:

למשפט "שהות בטבע תורמת לתחושת היציבות", השיבו כלל העונים:

למשפט "ביקור באתר מורשת ישראלי/יהודי מחזק אצלי תחושה של גאווה לאומית", השיבו כלל העונים:

תובנות מרכזיות מהמחקר:

31%  ביקרו באתרי הטבע בתקופת הסקר

45% העידו כי הם מתגעגעים לביקור באתרים במידה רבה

50% לא ביקרו בגלל חוסר במצב רוח וחוסר בביטחון אישי

86% הסכימו עם ההיגד ששהות בטבע תורמת לרווחה נפשית

66% הסכימו עם ההיגד ששהות בטבע תורמת לתחושת היציבות

מתוך המצגת המקיפה בכנס רט"ג. צילום שוש להב
מתוך המצגת המקיפה בכנס רט"ג. צילום שוש להב
Exit mobile version