Site icon IAS

בין בודפשט לדברצן: טוק טוק, ספא וסוסים שמבינים הונגרית

מופע סוסים מלהיב בחוות לאזאר. צילום Lázár equestrian park

גדודי התיירים שנעו באתרי התיירות הידועים של בודפשט בירת הונגריה לא הותירו מקום לספק: העיר המזרח-אירופית היא להיט ומתקרבת במהירות להיות בתיירות-יתר (אובר-טוריזם).

בשנת 2018 נמנו בהונגריה 31 מיליון לינות, 50% מתוכן של תיירים מחו"ל. שני היעדים הפופולאריים ביותר היו בודפשט ואגם באלאטון. אירועים ואטרקציות כמו פסטיבל המוזיקה של סיגט, הגראנד פרי ההונגרי ושוקי חג המולד, נתנו דחיפה לתיירות לבודפשט והפכו אותה ללהיט: היא הוכרזה כיעד הטוב ביותר לשנת 2019 כשהיא עוקפת את לונדון, פריז וברצלונה. חלק מהתיירות אליה מגיעה גם מארצות הברית ומישראל, אך בעיקר מרחבי אירופה.

הכניסה הידועה של הפרלמנט ההונגרי. גם ראש הממשלה נתניהו צעד כאן. צילום עירית רוזנבלום

בנובמבר הקרוב מתוכננת פתיחתו המחודשת של האיצטדיון הלאומי על שם פרנץ פושקש (Ferenc Puskás) הכדורגלן ההונגרי האגדי, שימשוך מאות אלפי מבקרים לטורניר הכדורגל יורו 2020 ביוני הבא. איצטדיון נוסף נמצא בבנייה עבור תחרות האטלטיקה ב-2023. נמל התעופה עומד בפני חידוש ומודרניזציה ורכבת בין הנמל לעיר נמצא בשלבי תכנון מתקדמים.

כך שנראה שתיירים לא יחסרו לבירה ההונגרית בשנים הקרובות. כדי להמשיך ולצמוח ולהגדיל את ההכנסות מתיירות במדינה, על התיירות בהונגריה להתרחב גם לאזורים נוספים, לפזר את הלחץ ליעדי התיירות האחרים.

קבוצה של סוכני נסיעות ועיתונאי תיירות מישראל הוזמנה באחרונה על ידי סוכנות התיירות של הונגריה לסיור, שמטרתו היתה להציג את מה שיש להונגריה להציע גם לפלחי שוק תיירותיים נוספים ובהם משפחות עם ילדים, לצד סיורי תמריץ (אינסנטיב), כנסים ועוד. בשנים האחרונות התפתחה מאד התשתית התיירותית מחוץ לבודפשט והאזורים במזרח הונגריה: נפתחו מלונות חדשים, פעילויות אקטיביות, פארקים, חוות והמטרה – כמו במקומות אחרים בעולם – לעודד אנשים לבוא לבודפשט, לחוות אותה ואז לצאת ולגלות גם מקומות מסקרנים חדשים תוך הארכת השהות במדינה.

בסוכנות התיירות ההונגרית בטוחים שלישראל פוטנציאל עצום עבור התיירות בהונגריה וכדאי להשקיע בשיווק בה. הכל משחק כיום לטובת העניין התיירותי בהונגריה: המדינה זולה, בטוחה, מציעה שפע של אוכל ויין טוב, עם טיסות נוחות וזולות במרחק שלוש שעות טיסה, הנוחתות הן בבודפשט והן בדברצן, מה שמאפשר למשפחה/קבוצה לנחות בבודפשט ולבלות בה, לדוגמה, כיומיים. אח"כ אפשר לצאת לדרך ובמשך כשעתיים וחצי על הכביש המהיר או ארבע שעות תוך עצירה במקומות תיירותיים – בין אזורי יין, חוות ואתרי מי מעיינות חמים – להגיע לדברצן ולחזור ממנה בטיסה לישראל אחרי שהות של ימים אחדים במלון משפחתי עם פארק מים וכך לסגור שבוע של חופשה מוצלחת.

לבודפשט אתרי תיירות המופיעים בכל מדריך תיירות וקבוצת פייסבוק ייעודית, ולכן נתרכז בכמה נקודות מעניינות שחווינו:

סיור בבודפשט בטוק-טוק

דרך מגניבה לחוות את בודפשט היא סיור בעיר בטוק-טוק – מעין וספה משודרגת שיכולה להכיל שני נוסעים ונהג. דוהרים אתה ברחבי העיר, עוקפים פקקים וחונים ממש קרוב לאתר התיירות. אנחנו ביקרנו בעזרתו, בין היתר,  באזור גבעת המצודה (Castle District)  הצופה על העיר ומספק שורה של אתרים לביקור ומהווה כיום מרכז חשוב של תרבות והסטוריה. האזור, שנכלל באתרי המורשת של יונסק"ו, כולל נקודות ציון כמו כנסיית מתיאס ומצודת הדייגים ושורה של מוזיאונים וגלריות וכן מעונו הרשמי של נשיא הונגריה.

המחיר לאדם בטוק-טוק בתפוסה של שניים לשעתיים עד ארבע שעות נע בין 47-84 יורו. אתר

הספינה השטה על נהר הדנובה תוך הגשת ארוחת גורמה. צילום מהאתר

ארוחת גורמה על ספינת נהר

בבודפשט מבחר רב של מסעדות ובהן גם ארבע מסעדות מישלן, אחת מהן מכוכבת בשני כוכבים. לא ביקרנו בהן, אך נחשפנו לחלופה מרתקת אחרת: ארוחת גורמה תוך שיט נינוח על הדנובה. ה- Pannonia Gastroboatהיא ספינה מסוגננת עם מטבח גורמה. בספינה היוקרתית יושבים ליד שולחן ארוך כשמלצרים מעונבים ורשמיים מספקים חווית סעודה אנינת טעם, מלווה ביינות המתאימים. יוצאים לפנות ערב להפלגה שלווה שבמהלכה חולפים על פני אתריה היפים של בודפשט וחוזרים לקראת השקיעה, בשעה 21.00 לערך, בעת שהאורות בעיר נדלקים. המחיר, למרבה הצער, די דומה למסעדת מישלן: כ-500 שקל לאדם, אבל שווה כל פורינט. אתר.

ואיך אפשר בלי עוגות – זאמוס קפה (Szamos Café)

מלכת העוגות ההונגריות, הדובוש, בקפה זאמוס. צילום עירית רוזנבלום

זהו בית קפה סמוך לפרלמנט ההונגרי בכיכר Kossuth שנפתח בשנת 2016. בבית הקפה קינוחים ועוגות צרפתיים וכאלה מימי המלוכה האוסטרו-הונגרית, כולל דובוש כמובן. בקומה הראשונה של בית הקפה יש מוזיאון שוקולד עם יותר מ-1.500 פריטים מעולם הכנת השוקולד לאורך הדורות שנאספו על ידי המשפחה, עם המון קופסאות עם ציורים נאיביים מתוקים ואף פוסטרים של חברת שוקולד בשם Trunp…במקום גם הדגמה קצרה של הכנת שוקולד שאותו מקבלים אחרי זמן קצר. והעוגות – כאילו שאין מחר.

(1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 10.)

מלון הילטון גארדן-אין

הגינה במלון גארדן אין בבודפשט. צילום עירית רוזנבלום

בבודפשט יש מלונות מכל רשת בינלאומית אפשרית ממריוט ואינטרקונטיננטל, דרך אקור ועד למלון ארבע העונות הקלאסי. גם לרשת הילטון יש מלון ידוע במרומי גבעת המצודה, אולם ממש בתחילת החודש נפתח מלון חדש, גארדן-אין ברמה של 4 כוכבים ממש ליד רחוב הקניות אנדרשי, מרחק הליכה מבית האופרה, הבזיליקה של סנט. סטפן וגשר השלשלאות. מסביב ברים שוקקים בשעות הערב – מיקום מושלם. המלון נוח, ארוחת הבוקר מצויינת ואף מציעה מכונת פנקייק המשחררת את העיסה לתוך כלי קיבול קטן והאורח מכין לעצמו את הפנקייק במכשיר. במלון חשבו על התיירים היהודים הדתיים ובקומה הראשונה נפתחים החדרים במפתחות רגילים כדי למנוע חילול שבת. במלון סוויטה בקומה השמינית הצופה אל העיר. כמו כן יש לו גן נחמד הצמוד לאולם ארוחת הבוקר.

בימים אלה נמצא המלון בהרצה והמחירים בהתאם: כ-110 יורו ללילה לחדר כולל ארוחת בוקר.

אתר.

מנת סלמון וקינואה במסעדת מזל טוב בבודפשט. צילום עירית רוזנבלום

מסעדת מזל טוב (Mavel Tov)

למרות ששמה מזכיר מסעדה יהודית וגפילטע פיש, מסעדה זו רחוקה מכך: היא מציעה אוכל ים-תיכוני ע"י שף מקומי וכוללת מאכלים כמו חומוס, שווארמה, סביח, פלאפל ומרק תימני והכל בחצר מקורה ומלבלבת במרכז העיר ובמחירים נוחים.

אתר

מרחצאות סצ'ני בבודפשט. בריכות פנימיות וחיצוניות. צילום דורון ישועה

מרחצאות סצ'ני (Széchényi Spa)

המרחצאות הללו נחשבים לאחד ממתחמי הספא הגדולים באירופה והם מציעים מבחר של מי מעיינות להקלה על מדווים רבים וכן סוגי עיסוי. במקום 21 בריכות פנימיות וחיצוניות והמבנה עצמו הוא מלאכת מחשבת ארכיטקטונית. המתחם ממוקם בפארק העירוני של בודפשט ומשרת את התושבים ותיירים כאחד.

אתר

נוסעים בכרכרה הרתומה לסוסים בחוות לאזאר. צילום דורון ישועה

חוות הסוסים של האחים לאזאר

סוסה במופע של חוות לאזאר בהונגריה. צילום דורון ישועה

כ-40 דקות נסיעה מבודפשט משתרע פארק ירוק הצמוד לשמורת טבע ומספק מבחר של פעילויות למשפחות ולקבוצות. האחים לאזאר הם שני רוכבי כרכרות סוסים מעוטרי מדליות וגביעים מאליפות עולם שאחרי פרישתם הקימו את חוות הסוסים היפהפיה. הבילוי במקום כולל ביקור בפינת חי קטנה עם חיות משק, נסיעה בכרכרה רתומה לשני סוסים וסייס בבגדים מסורתיים, ביקור במרכז מבקרים ובאורוות הסוסים. במרכז הביקור: מופע רכיבה על סוסים – תחום שההונגרים ידועים בו זה דורות – עם קריינות בהונגרית ובאנגלית, מתובל בהומור. יש מי שאינו רואה בעין יפה שימוש בסוסים לצורך הצגה ותעלולים. תצוגות הרכיבה נערכות לקבוצות של מעל 20 איש ובתיאום מראש. לסיום מקבלים ארוחה כיד המלך, טעימה במיוחד. המחיר בסביבות 30 יורו לאדם.

אתר

50 ק"מ לפני דברצן, אפשר לעצור בעיירה Nyíregyháza  המספקת מבחר של פעילויות למשפחות.

 Nyíregyháza – גן חיות ומרחצאות

50 ק"מ לפני דברצן אפשר לעצור בעיירה Nyíregyháza  המספקת מבחר של פעילויות למשפחות. גן החיות המיוחד Sóstó Zoo – הממוקם עמוק בתוך היער, באזור מבודד סביבתית ומחולק לפי יבשות – נמצא באזור הנופש Sóstó הכולל גם חוף, מוזיאון פתוח ויער המספקים מבחר של פעילויות למבקרים. בריזורט יש מרחצאות מרפא, פארק מים וכן חוף רחצה באגם. באזור גן החיות יש גם מלון.

אתר

פארק המים המקורה במלון אווקטיקום בדברצן. צילום עירית רוזנבלום

דברצן: הלאה הבריכה – קדימה פארק המים

ולבסוף הגענו גם לדברצן (Debrecen). העיר השנייה בגודלה בהונגריה, שונה לגמרי מבודפשט, היא נראית יותר כעיירה, עם מבנים נאים, מרכז עיר עתיק עם בתי קפה קטנים שכיף לטייל בו ברגל, כיכרות, חשמלית שמחברת את חלקי העיר, מבנים הסטוריים, מוזיאונים חשובים, רחוב קניות, מרחצאות ספא ופארק גדול שמלון בצידו.

אחת ממסעדות העיר, ה-Ikon נחשבת לאחת המסעדות הטובות בהונגריה, והיא אכן מרשימה ועולה בהתאם. יצויין שהמסעדות בהונגריה יצאו מתחום הגולש והפרקלט והן קוסמופוליטיות לגמרי ומציעות מטבח בינלאומי וחדשני.

דברצן היא עיר אוניברטיסאית, מה שמבטיח אוכלוסיה צעירה. באוניברסיטה לומדים אלפי סטודנטים ובהם גם כמה מאות ישראלים. לדברצן גם קשר יהודי. המבנה ההיסטורי שבו שכנה בעבר קהילה יהודית מפוארת, השניה בגודלה בהונגריה אחרי בודפשט, הוא השריד האחרון לסיפורה של יהדות העיר שנספתה ברובה בשואה. המבנה הוקם ב-1894 ולאחר שנהרס במלחמת העולם השניה שופץ בסיוע האיחוד האירופי. בית כנסת היסטורי אחר שנהרס במלחמה לא שוקם ובמקומו הוקם בניין מגורים.

אחד האתרים הידועים ביותר בעיר הוא מלון Hotel Aquaticum  המלון המתאים למשפחות זוכה להצלחה מרובה אצל הישראלים. זהו מלון בנוסח כמעט הכל כלול, כאשר צמוד למלון נמצאים פארק מים מקורה לילדים, שכן כיום בריכה כבר אינה מספיקה: הדור הצעיר רוצה פארק מים. הוא מציע גם ספא עם בריכות של מים בעלי תכונות מרפא, סאונה (גם לטבילה בלבוש האדם הראשון) טיפולי ספא בתשלום נפרד, ג'ימבורי נחמד לילדים ועוד.

מגדל המים שהפך לבר בדברצן. צילום עירית רוזנבלום

המלון מציע אירוח בחצי פנסיון ויצויין כי מי שמצפה למלון הכל כלול בנוסח אנטליה, עלול להתאכזב, שכן מדובר במלון שנבנה בשנות ה-90 של המאה הקודמת. הוא משופץ היטב, אך העיצוב מעיד על התקופה שבה נבנה.

מן המלון יוצאים לטייל בפארק, שבו גם אגם, בימת מופעים ופעילויות לרוב. הוא ממוקם גם ליד האטרקציה של מזרקה שבה מתקיימים בערבים מופעי מים צבעוניים ומגדל מים שהפך לאתר תיירות – יש בו בר ואפשר לטפס במגדל עד לקצהו ולהשקיף על העיר (בתשלום). למבוגרים יותר מוצע קיר טיפוס בתוך מגדל המים.

ממש מחוץ למלון ממוקמת תחנת רכבת הנוסעת למרכז העיר. המלון מרוחק מרחק רבע שעה משדה התעופה של דברצן ובבוקר הטיסה (המוקדמת) הוא מספק קופסה עם ארוחת בוקר גם בארבע בבוקר.

אתר

יש עוד הרבה מה לעשות בסביבה ובין היתר פארקים נוספים, טיולי אופנים ועוד ועוד. אכן, כדאי לחזור להונגריה ליותר מביקור אחד. יש מה לגלות בה.

מרימים כוסית לפרידה מהסיור שהחל בבודפשט והסתיים בבדרצן. עוד נשוב

הכותבת היתה אורחת סוכנות התיירות ההונגרית

Exit mobile version