Site icon IAS

איי העולם המלאכותיים בדובאי – האם שם נמצא מלון העתיד?

חול מתאילנד ובמי טורקיז במלון אננטארה איי העולם על מול העיר דובאי צלום: רשת מלונות אנאנטרה

התמונות המדהימות של איים מעשה ידי אדם בצורת יבשות כוכב הלכת שלנו מול חופי העיר דובאי, שצולמו מתחנת החלל הבינלאומית שמעל כדור הארץ, הציתו את דמיוני במשך זמן רב. מגה-חלום זה, שנחשב פעם כפרויקט דמיוני, הושק לפני יותר מ-20 שנה. האמירות הזו תמיד הצליחה להרשים את העולם עם הרעיונות האדריכליים הזוהרים והמרשימים שלה. אך זהו האחד יוצאי הדופן שבהם. 300 איים מלאכותיים קטנים למדי יצרו את 5 היבשות של הגלובוס.

בזמנו, כשהושק הפרויקט ב-2003, קיוו היזמים שסלבריטאים ועשירי העל יסתערו וירכשו את האיים האלה, הנושאים אפילו שמות יבשות ומדינות. המדיה שפעה דיווחים שמיליארדרים רבים, נהגי מרוצים ושחקנים הוליוודים הגיעו במיוחד כדי לחקור את הפרויקט. מדובר ב-321 מיליון מטרים מעוקבים של חול שנשאב מקרקעית המפרץ הפרסי ו-386 מיליון טונות של סלעים ששונעו מן המדבר. 300 מיליארד דולר הושקעו בחלום של דובאי ואיי העולם אכן קרמו עור וגידים. אבל המשבר הפיננסי בוול סטריט ב-2008 פגע קשות בכלכלת האמירויות. שוק הנדל״ן חווה פגיעה אנושה והפרויקט הוקפא.

אך הדיווחים לא פסקו. לפני 3 שנים תפסה תאוצה בטיק טוק תאוריית קונספירציה, לפיה איי העולם המסתוריים האלה הוקמו כדי להפוך למעשה למקלט בטוח לקראת אפוקליפסה לעשירים ולמפורסמים. בשלב מאוחר יותר רווחו דיווחים על כך שאיי העולם שוקעים בים. האם מדובר בגורל מצער של אחד מפרויקטי הבנייה השאפתניים ביותר של האדם? רק אי אחד הושלם ונפתח לתיירים – האי לבנון. אולם לפני שנתיים נפתח גם מלון יוצא דופן בחלק הדרום אמריקאי של האיים הנושא את השם אנאטרה וורלד איילנדס דובאי.

החלטתי להתאוור קצת ולבדוק את המלון הפחות מוכר הזה בעצמי בראשית החודש. הזמנתי טיסה בישראייר הישר לנמל התעופה הבינלאומי של דובאי ואחרי פחות מ- 3 שעות מצאתי את עצמי ישוב במכונית מפנקת בנסיעה מהירה למרכז קבלת פנים בפיר ג׳יי 4 במרינה של העיר. המתינה לי ולשאר האורחים מנהלת התפעול האנרגטית ילידת קוריאה, קייטי לי. לאחר היכרות מהירה צעדנו למזח הקרובה וטיפסנו אל גג הג׳טי המפליגה אל המלון. השייט הנעים שארך 20 דקות עם הנוף עוצר הנשימה של דובאי היה בלתי נשכח. עם הגעתנו נשמע קול תיפוף קצבי מלווה במחיאות כפיים. צוות המלון המתין לנו על המזח וערך לנו בהתלהבות טקס קבלת פנים בנוסח סדרת הטלויזיה ׳הלוטוס הלבן׳. כבר מהרגע שדרכתי על אדמת האי המלאכותי הזעיר מוחי התנתק נפשית מן המציאות.

הבריכה עם המראה הטבעי בלב האי המיניאטורי במלון צלום: רשת מלונות אנאנטרה

חשתי כאן אנרגיה רגועה רחוקה כל כך מחיי היום יום של החודשים האחרונים. חוויה ייחודית רק התחילה. הרזורט על האי המיניאטורי קטן למדי עם 70 חדרים בלבד. 38 מהם הם וילות עם בריכה פרטית קטנה בחצר עץ מגודרת. למרות שהגדר מתקפלת וחוף הים קרוב כך כך ,רבים מעדיפים אותה סגורה. משפחות מוסלמיות מוצאות את הוילות הללו פופולריות מאוד כדי לשמור על
צניעות ופרטיות. הרזורט הוא נווה מדבר מיוחד המבוסס כולו על עקרון הקיימות. עצי דקל קוקוס צעירים ושיחי מדבר שאינם דורשים הרבה מים שולטים בנוף. מקור המים היחיד לצמחייה כאן הוא הביוב המסונן. ההשקיה מתבצעת עם מערכת הטפטפות המוכרת, שהומצאה בישראל. בין הווילות מסתובבים בחופשיות טווסים, ברווזים, אווזים ותרנגולי הודו. צבאים דוהרים ומתחבאים מן העין כשמתקרבים אליהם.

וילה המשתלבת בטבע עם בריכה פרטית במלון באיי העולם בדובאי צלום: רשת מלונות
אנאנטרה
חדר האירוח בוילה רחבת הידיים עם יציאה לבריכה הפרטית צילום: מוטי ורסס

מי הלגונה המלאכותית שטוחים כמראה. המים רדודים ואפשר לשחות בקלות, או ליהנות משפע אפשרויות לספורט מים שאינו ממונע. מה שמדהים הוא החול הרך המכסה את קו המים והשבילים הרבים. מלונות אנאנטרה הם מותג תאילנדי, ואך טבעי שחול הסיליקה מיובא מהאי פוקט. מתברר כי כמה פעמים במהלך השנה מביאים עוד חול. הרוח הנושבת כאן מפזרת את החול לתוך הים ויש צורך לחדשו תדירות.

אתר הנופש המלון כאן הוא מוצר יוקרה וכך הוא משווק באתרי התיירות הבולטים בעולם. זהו אינו מוצר עממי. מועסקים כאן 160 עובדים, כמעט כולם ממדינות אסיה עם תודעת שירות יוצאת מן הכלל. בהחלט מספר גבוה ויוצא דופן לסדר גודל של רזורט. טוק-טוקים המונעים בחשמל בסגנון בנגקוק נעים בין הווילות לתחזוקה שוטפת מספר פעמים ביום לניקוי מהיר ולהכנה לאורחים חדשים. העדפתי לבלות את רוב הזמן ליד הבריכה הבנויה עם אריחים שחורים שנראתה טבעית לגמרי, מוקפת בעצי מדבר. מספר פעמים ביום מוצע לאורחים שירות ניקוי משקפי שמש שמא דבק בהם חול. בעקבותיו מגיע איש צוות חייכני עם כוסות ברד קר מפרי
טבעי. הצוות הצעיר מהפיליפינים, אינדונזיה או תאילנד בהחלט יודע איך לרצות את האורחים.

מנהלת התפעול קטי לי: ים רגוע לתפעול יעיל של המעבורות הקטנות לדובאי בראש מעינייה
יותר מכל דבר אחר צילום: מוטי ורסס

כשאני שואל את קייטי לי על איי העולם עליהם מדווח שהם עלולים לשקוע היא מחייכת, מתחמקת ומושכת בכתפייה. ״חשובה לי יותר הצניעות ואורחים שמשווים את המלון לאתרי נופש באיים המלדיביים. ״אנחנו לא שם עדיין. אין ספק שהפוטנציאל קיים, אבל המלון צעיר מדי ויש לנו אתגרים להתגבר מדי יום", היא אומרת. "ההגעה לכאן מתבצעת באמצעות תעבורה ימית והים עלול להיות סוער ולשבש את השגרה״.

״קיימות היא הדי.אן.איי העיקרי שלנו. זהו שילוב של תקנות איחוד האמירויות ופילוסופיית מותג המלונות של אנאנטרה", אומרת לי. "האורחים מעריכים מאוד את המאמצים שלנו בתחום ובטווח הארוך, כאשר האי יהיה מאוכלס לחלוטין עם וילות נוספות, עוד גנים פורחים ועוד בעלי חיים מן הטבע, הרזורט בהחלט יגיע לשיאים חדשים".

המסעדות כאן הן הפתעה לטובה. כריסטופר ברמונד, יליד המבורג, השף כאן גאה במוצרי הבשר והדגים הטריים שנרכשים בעומאן, קנדה ואפילו באוסטרליה. "הפירות, הירקות ועשבי התיבול שלנו מגיעים מהחממה הגדולה הפורחת בלב האי וכבר נבנית חממה נוספת באי הסמוך", הוא מגלה. מסעדה ים תיכונית יוונית מציעה בנוסף לנוף מרשים של קו הרקיע של דובאי, סלטים, מזה ומנות בגריל בהשראה יוונית. מגדל מאכלי הים שהוגש למרכז השולחן היה יוצא דופן במראהו ובאיכותו, ובלטו בו שני לובסטרים שאך לפני זמן קצר צללו באקוריום הסמוך. הארוחה הייתה תענוג גסטרונומי.

כריסטופר ברמונד, יליד המבורג, מציע ברזורט גסטרונמיה באיכות מעולה. צילום: מוטי ורסס

מסעדה נוספת מציעה מגוון מיוחד ולא מוכר המשלב בין מנות ערביות והודיות. העוף ג'וג'ה עם תבלין איראני וזעפרן והטלה הטחון עם תבלינים ערביים היו באיכות הגבוהה ביותר. בהתחשב בעובדה ששינוע המוצרים מן היבשה למטבח והריזורט הקטן יש לציין כי אין כאן פשרה על חסכון על חשבון האיכות וזו הייתה בהחלט עובדה מרשימה.

הרזורט הזה באיי העולם המרוחקים עלול להטעות. נטוש הוא לא. למעשה זהו יעד מאד פופולרי בדובאי, בעיקר עבור זרים אירופים המתגוררים בעיר ומחפשים מפלט להירגע בטבע אליהם הם מורגלים, אך אינו קיים למעשה במדינה המדברית הזו. זהו גם מקום מאד פופולרי להצעות נישואין אל מול העיר הנוצצת ובשעות הדמדומים ובחשיכה. הייתי בהחלט עד להצעה כזו של גבר דרום אפריקאי לבחורה מאירלנד שהכירו במשרד הייטק בעיר והפליגו עימנו מהמרינה.

תושבי דובאי אף מגיעים בהפלגה לארוחת ערב בלבד וחוזרים הביתה בסיומה. מסתבר כי בליל הסילבסטר זהו המקום הפופולרי ביותר לחגוג וליהנות מהזיקוקים מעל בורג' ח'ליפה. מוזנח? ריק? נטוש? ממש לא. האי הזה לפחות מוערך בהערכת חסר.

האם המלון הזה הוא המודל לעתיד תעשיית האירוח? רעיונות לאיים מלאכותיים אל מול מטרופולינים גדולים צפופי אוכלוסייה ומחירי נדל״ן מרקיעי שחקים עולים כל העת. התפוצצות האוכלוסין מאיימת על האנושות שוב ושוב. דובאי ידועה כעיר החדשנות, עם התמקדות בחשיבה קדימה, טיפוח מערכת אקולוגית ומודלים עסקיים מבטיחי עתיד. לפני 25 שנה כל העולם היה סקפטי לפרויקט הפאלם ג'ומיירה, ארכיפלג מלאכותי לא רחוק מאיי העולם שדומה לעץ דקל מסוגנן שתוכנן לדיור אקסקלוסיבי ולמלונות יוקרתיים. המלונות האלה מצליחים שם היום מאד וקרקע לבנייה חדשה שם נדירה מאד. רוב איי העולם שוממים עדיין והם נגישים בפוטנציה למלונות נופש מפוארים חדשים. אנאנטרה הראתה חזון על ידי הימור ומעורבות במלון הייחודי הזה.

האם מותגים נוספים ילכו בעקבותיה? מבחן הזמן יספק את התשובה.
.
עם יותר מ-600 מלונות יוקרתיים, דובאי ארחה יותר תיירים מאי פעם בשנת 2023. יותר מ-17 מיליון מכל העולם הגיעו לאמירות הזו במהלך השנה, על פי הנתונים העדכניים ביותר שפרסם משרד הכלכלה המקומי. דובאי כנראה עושה משהו מאוד נכון.

Exit mobile version