Site icon IAS

סרנדת הים הבלטי

טלפון בהול מחברת קרוזיט והזמנה להפלגה בים הבלטי, הכניסה אותנו לכוננות שיא, אריזת מזוודות מהירה והכנות אחרונות לקראת הטיסה לשטוקהולם – נמל היציאה של האונייה למסלול שייט של 7 ימים. המטרה ? לבדוק מדוע האונייה כה פופולארית בקרב קהל הנוסעים הישראלי , פגישה עם אנשי מפתח באונייה והגעה לתובנות סופיות.

לא מכבר התבשרנו שחברת דיזנהויז – בי. טי. סי רכשה 50% מחברת קרוזיט מה שיציב אותה ללא ספק כמובילה בתחום חופשות השייט בישראל, לדברי אודי שנבל מנכ"ל קרוזיט בראיון בלעדי ל- IAS.

מפרט האונייה סרנייד אוף דה סיז

סרנייד אוף דה סיז (Serenade of the Seas) של חברת השייט רויאל קריביאן היא מסדרת Radiance. הושקה בשנת 2003 , שופצה בשנת 2012 , משקלה 91 אלף טון, 2501 נוסעים ו-859 אנשי צוות, 13 סיפוני אורחים ואורכה 293 מטר.

צוות האונייה

כבר בכניסה לאולם הצ'ק אין נראתה נוכחות מרשימה של אנשי צוות וסדר מופתי מה שהביא אותנו במהירות לפנים האונייה. הפגישה הראשונה העניקה סוג של הרגשה ביתית, הצוות מסביר פנים, מיומן ואדיב. בשלבים מתקדמים יותר בנוסף לעובדה שמספר הישראלים היה דומיננטי ( כ- 260 נוסעים) והווה את הקבוצה השלישית בגודלה אחרי אמריקנים ודרום אמריקנים התחלנו להכיר גם את אנשי המפתח באונייה. לכאורה, בתשובתו של הקפטן בהמשך הבנתי את חשיבותו של צוות האוניה.

את קפטן (מאסטר) האונייה, תור איזק אולסן (Tor Isak Olsen) פגשתי לראשונה בבר הקפה המרכזי. הנורווגי, גדול מידות וידידותי שהתגלה מאוחר יותר כנגן גיטרה, נושא דגלים ונעים הליכות בארוחת ערב במחיצתו.

ארוחת ערב בשולחן הקפטן היא חוויה מרגשת העוברת דרך מספר שלבים. הראשונה, מפגש המוזמנים, 11 במספר בבר האוניה תוך כדי לגימת שמפניה איכותית, היכרות והצגת המוזמנים: זוג אמריקני שביצעו רק 167 הפלגות בחברת רויאל קריביאן ולאות הוקרה צוידו באותות הצטיינות בצורת סיכות זהב על דש החליפה, זוג אמריקנים נוסף שהתארח בסוויטה היוקרתית ביותר באונייה, קצין הביטחון הישראלי, כפיר אברון ורעייתו הפינית, מנהל המלון, פיליפ אסקרופט  (Philip Ashcroft) ורעייתו, הקפטן כמובן ואנחנו, שני נציגים נוספים מישראל. הטקס המשיך עם הובלתנו לשולחן אבירים עגול שמוקם במרכז חדר האוכל המרכזי, תמונות משותפות שאותן קיבלנו למזכרת בסוף הערב וישיבה מתוזמנת. תפריט ארוחה מיוחד הודפס עבורנו ומן הסתם ארוחת מלכים בניצוחו של שף האונייה. השיא היה כאשר 11 מלצרים ניצבו מאחורי האורחים והניחו יחד את הקינוח על שולחן המכובדים.

ביום למחרת, עדיין נרגשים מהארוחה הרשמית פגשנו שוב את הקפטן בגשר הפיקוד לביקור וראיון קצר. שאלתי את הקפטן, אילו תכונות דרושות לאדם בשביל להיות קפטן אוניית נוסעים ? תושבתו חשפה את אישיותו הלבבית:" גם סוג של בדרן או אומן שאינו חושש לצאת ולפגוש נוסעים ולשוחח איתם על דברים טובים אבל גם על דברים שלעיתים לא תמיד הולכים לכוון החיובי".

עתיד שוק הקרוזים העולמי והמשך בניית אוניות גדולות וגדולות יותר ?

"זה טבעי שבונים אוניות גדולות יותר משנה לשנה בד בבד עם דרישת קהל הנוסעים . בשנות ה-2000 ראינו את סדרת אוניות וויאג'ר אוף דה סיז  Voyager Of The Seas , אח"כ את סדרת הפרידום אוף דה סיז Freedom of the Seas ואז קפיצה משמעותית לסדרת האואזיס אוף דה סיז Oasis of the Seas שהביאה איתה עלייה של כ-60% במספר הנוסעים. כרגע אני לא רואה בטווח הקרוב בניית אוניות גדולות יותר באופן משמעותי. הנמלים בכל קפיצה כזו צרכים להיערך ולקלוט את המספר העצום של האנשים, פריקה והעמסת ציוד. בנוסף, נראה להערכתי גם גידול משמעותי במספר האוניות בוטיק ובגודל בינוני , שגם להן יש דרישה ומספר הנוסעים בהן הולך וגדל. סוג של נוסעים שמחפשים פחות אטרקציות באונייה אבל יותר סוג של מנוחה ומספר רב ומגוון של יעדים. אוניות הקרוזים כיום יותר זמינות מבעבר ולכן נצפה ביותר ויותר נוסעים בכל סוגי האוניות. בשנים האחרונות יש גם כניסה לשייט תגלית שתופס תאוצה. "

מה מייחד את חברת רויאל קריביאן ? 

"כולם בונים אוניות יפות ומגיעים ליעדים נפלאים ומה שמייחד אותנו היא ההשקעה בצוות איכותי שמעניק שירות מצוין לנוסעים וגם היחס שלנו כחברה לצוות העובדים שלנו, שחייב להיות ראוי ומכובד. " מתחקיר קטן שערכתי מתברר שמשכורות העובדים בחברת רויאל קריביאן גבוהות בשיעור של 30% בהשוואה לחברות שייט אחרות באותה רמת אירוח.

מדוע חופשות השייט הפכו לכל כך פופולאריות ?

" ראשית כל זה די זמין כיום ומאפשר ביקור במספר יעדים בזמן קצר. פורקים מזוודה פעם אחת, אורזים בעזיבה ושאר הזמן נותר לבילויים נטו., מסכם קפטן תור."

את כפיר אברון, קצין בטחון ראשי וגאווה ישראלית באונייה, הכרנו כאמור בארוחת הקפטן. ביציאה מגשר הפיקוד פגשנו אותו שנית ויחדיו ביצענו סיור מרתק ולא פחות מעניין מזה שבגשר הפיקוד.  הידעתם שבאונייה קיים חדר בקרה לצוות הביטחון וחדר מעצר ? נכון, לעובדים שחוצים את הקווים האדומים (אלימות, שיכרות, גניבה ועוד) ולנוסעים שמרשים לעצמם לבצע עבירות הדורשות התערבות צוות הביטחון. מעבר לזה נדרשנו לא לחשוף פרטים נוספים העלולים לסכן את הצוות והנוסעים.

משם עברנו למקום מעניין נוסף באוניה, מנחת המסוקים הממוקם בחרטום לראיון קצרצר בו נשאל כפיר, כיצד מאבטחים אונייה בסדר גודל כזה ?

" שאלה טובה במיוחד לאנשים שרואים מה קורה בעולם וחוששים לקחת קרוז או לטייל בעולם בכלל, אז ניתן להגיד שיש הרבה פרמטרים של אבטחה ושייט זה דבר בטוח. יש הבטחה על בסיס אישי והיקפי וזה לא משהו שצריך לגרום לכם לא לצאת לחופשת שייט, כאשר קצינים לשעבר בצה"ל עובדים באוניות והכל בטוח", מדגיש מר ביטחון.

ארוחות

ארוחות הם חלק נכבד מחופשות שיט בדיוק כמו בחופשה יבשתית והגיע העת להפסיק את המשפט הנדוש: "אני לא יוצא לקרוז כי אוכלים כל הזמן" . אף אחד לא מכריח אתכם לאכול באופן מוגזם ואם החלטתם שכן ..תיהנו.

ואם כבר מדברים על ארוחות, אז אין דבר מרתק מלפגוש את מי שאמון על נושא האוכל באונייה, השף הראשי הצרפתי סדריק פאבול Cedric Paboul,  שהוביל אותנו ישירות ל- Galley (מטבח) לסיור מקצועי מאחורי הקלעים של הכנת אלפי ארוחות, שנטרפות מידי יום שיט. דמיינו לעצמכם עוגה שהוכנה לכבוד יום הקפטן בגודל שולחן, 24 אלף מנות ביום שיוצאות לעבר חדרי האוכל, טון וחצי סטייקים בשבוע, כטון פירות וכשש או שבע משאיות הפורקות מוצרי מזון טריים מידי יום בנמל העגינה. סה"כ 150 אנשי צוות מטבח, מתוכם 99 טבחים ו-51 עובדי ניקיון ושירותים שונים במטבח, מסביר השף.   

באונייה מספר אפשרויות הסעדה: חדרי אוכל מרכזיים – Reflections (סיפון 4 ו-5) בהם ניתן לאכול ארוחות בוקר בהגשה וערב כמובן על פי 2 משמרות בשולחן קבוע.

WINDJAMMER CAFE (סיפון 11) – מזנון הגשה עצמית הפתוח לאורך כל היום.

SEAVIEW CAF? (סיפון 12) – בית קפה המתאים לארוחה קלה בצהרים או בשעות הערב המאוחרות.

LATTE TUDES CAF? (סיפון 5) – לאוהבי סוגי הקפה ועוגות קטנות ומפנקות.

DIAMOND CLUB ו- CONCIERGE CLUB – לנוסעים חברי מועדון Crown & Anchor Society וסוויטות המציע ארוחות בוקר ומשקאות.

מסעדות נושא: בתשלום נוסף ובהזמנה מראש. PORTOFINO, GIOVANNI'S TABLE, IZUMI JAPANESE CUISINE, CHOPS GRILL.

בידור

גם בידור הוא חלק בלתי נפרד מחופשת שיט עם מספר רב של אפשרויות: תיאטרון TROPICAL (סיפון 5 ו-6) מכיל 915 מושבים ומציג הופעות בסגנון ברודווי, קולנוע (סיפון 6), CASINO ROYALE  (סיפון 6) – פועל רק בלב ים. ברים וטרקלינים מסוגים שונים (ספורט, בעיצוב יורדי ים, בריטי ועוד).

אטריום בגובה 7 סיפונים המוקף בטרקלינים, ברים וחנויות, צבעוני, עם מעליות שקופות ומרפסות מקומרות הפונות למרכז ובמה מרכזית בסיפון 5 המציגה כמעט ברציפות פעילויות בידור מסוגים שונים. בדיוק שם נערכה "תהלוכת הדגלים" הידועה של הסרנייד בו נציג מצוות העובדים של כל מדינה משתתף בהנפת דגל המדינה ממנה הגיע. התרגשות גדולה , תשואות רבות וריקודים ליוו את כפיר שאחז בגאווה את דגל ישראל. צילומי הנוסעים הישראלים ברקע דגל המדינה ריגשו רבים מהנוכחים, גם ממדינות אחרות. 

ילדים

מגוון פעילויות לילדים בסיפון 12 (חוף הרפתקאות) – בריכה עם מגלשות מים לילדים ומועדון הילדים CLUB OCEAN YOUTH – (סיפון 12). לבוגרים יותר -OPTIX הכולל מרכז משחקי וידאו, מחשבים ועוד.

ספורט וספא

VITALITY SPA TREATMENT ROOMS (סיפון 11), VITALITY FITNESS CENTER (סיפון 12), מספרה, מסלול ריצה, בריכות שחיה (חיצוניות, פנימי), מיני גולף, קיר טיפוס, מגרש כדורגל / כדורסל.

חדרים

חדרים פנימיים, חלון, מרפסות וסוויטות עומדות לבחירת הנוסעים. בכל החדרים טלוויזיה, מיני בר, מייבש שיער, כספת, טלפון.

אינטרנט מהיר למכשיר אחד ( נייד, לפטופ) עבור שבוע עולה 125 דולר ללא הגבלת זמן גלישה.

 

* הכותב היה אורח חברת קרוזיט וחברת השייט רויאל קריביאן

Exit mobile version