Site icon IAS

תעופה: גמר הזוגות בואינג-אמבראר נגד איירבוס-בומברדייה

תעופה: הסכמים חדשים ומאבקים ישנים בין בואינג לאיירבוס. צילום Depositphotos

תעופה: כולם במשבר הקורונה. צילום Depositphotos

תעופה – תחום שמספק לא מעט כותרות בחודשים האחרונים. רכישת חלק ניכר מהבעלות של חברת בומברדייה (Bombardier) הקנדית ע"י איירבוס, הדירה שינה מעיניהם של "קברניטי" בואינג, עד להשלמת הסכם רכישה של רוב הבעלות בחטיבת המטוסים המסחריים של אמבראר (Embraer) הברזילאית.

כאמור, לפני מספר חודשים רכשה יצרנית המטוסים האירופית, איירבוס, מעל 50% מפרויקט הדגל של החברה הקנדית – סדרת C -ותייצר את המטוסים במפעלה הממוקם באלבמה שבארה"ב. עד לא מכבר נמנעו שתי יצרניות המטוסים המובילות, בואינג ואיירבוס, להיכנס לפיתוח וייצור מטוסים קטנים, אך לאחרונה שינו כיוון נוכח העובדה שהשוק הולך וגדל ושחקניות חדשות כמו סין, רוסיה ויפן מתחילות לייצב את מעמדן ומזנבות בהצלחה בחברות הגדולות.

מזכר ההבנות שנחתם בין בואינג לאמבראר נועד לבסס את הקמתו של מיזם משותף שיצור קשר אסטרטגי בין המטוסים המסחריים והשירותים של החברה הברזילאית, עם הפיתוחים המסחריים, היצור, השיווק ומערכת שירותי התמיכה של בואינג. על פי תנאי ההסכם, בואינג תחזיק ב-80% בעלות במיזם המשותף, ואמבראר ב -20% הנותרים.

בואינג משתלטת על אמבראר ופותחת מערכה נגד איירבוס ובומברדייה. צילום בואינג

העסקה מעריכה 100% מפעילות המטוסים המסחריים של אמבראר ב-4.75 מיליארד דולר, ומעריכה שווי של 3.8 מיליארד דולר תמורת 80% מהבעלות של בואינג במיזם המשותף. השותפות המוצעת צפויה  לתרום לרווח המניה של בואינג החל משנת 2020 וליצור ערך משוער של 150 מיליון דולר בשנה לפני חישוב מס, החל מהשנה השלישית למיזם.

לעסקה לא תהיה השפעה על ההנחיות הפיננסיות של בואינג ואמבראר לשנת 2018 או על אסטרטגיית פריסת מזומנים של בואינג ועל מחויבות להחזיר כ -100% מתזרים המזומנים החופשי לבעלי המניות.

"השותפות נועדה לאפשר לשתי החברות להעניק ערך מוסף לקהל לקוחותינו, למועסקים שלנו ולבעלי המניות, וכן ברמה הגלובלית עבור ברזיל וארה"ב", אמר יו"ר, נשיא ומנכ"ל  בואינג, דניס מולנברג. "ההסכם עם אמבראר עומד בקו אחד עם האסטרטגיה ארוכת השנים של בואינג, שמבוססת על השקעה בצמיחה אורגנית ומתן ערך למשקיעים", הוסיף מולנברג.

"העסקה נחשבת לחשובה ביותר בתעשיית התעופה והחלל, ותחזק את מנהיגות החברות בשוק העולמי", אמר נשיא ומנכ"ל אמבראר, פאולו סזאר סילבה, "השותפות תגבש רצף ייצור עבור תעשיית התעופה והחלל הברזילאי, תגדיל את פוטנציאל המכירות שלה, תבטיח מקומות עבודה והזדמנויות הכנסה חדשים, תגדיל את צבר ההשקעות והיצוא, ובכך תייצר ערך רב עבור הלקוחות, בעלי המניות והעובדים."

"שמים סגורים" – המאבק נשאר בין הענקיות איירבוס ובואינג, צילום עוזי בכר, המבורג

המיזם החדש ובואינג יציעו משפחת מטוסים מסחריים חדשים, שיכללו מטוסים עם 70 עד 450 מושבים במטוס, בנוסף לשירותים ברמה הטובה ביותר בכדי להעניק לקהל הלקוחות העולמי את חווית השירות הטובה ביותר.

זאת ועוד, שתי החברות צפויות לפתח מיזם משותף נוסף שיקדם שווקים ויישומים חדשים בתחום התעשיות הביטחונית, עם דגש על המטוס רב-תכליתי KC-390, המבוסס על זיהוי הזדמנויות משותף של שתי החברות.

השלמת ההסכם למיזם המשותף צפוי לחודשים הקרובים והעסקה כפופה לבעלי המניות ולאישורים רגולטוריים, לרבות אישור מממשלת ברזיל. בהנחה שהאישורים יתקבלו במועד המשוער, העסקה צפויה להיחתם עד סוף שנת 2019.

Exit mobile version