Site icon IAS

סיור מורשת קרב בנגב הצפוני

אנדרטאות באתר מורשת הקרב "חץ שחור". צילום שוש להב

בימים כתיקונם, ביום העצמאות אני נוהגת לטייל בארץ, בעיקר באתרי מורשת קרב הפזורים במרחבי ישראל. סיפורי גבורה והקרבה, במלחמות ובין המלחמות, לאורך 72 שנותיה של המדינה ובמלחמת השחרור שקדמה להכרזת המדינה. הפעם אצא (בכתובים ובתצלומים) לאזור צפון הנגב, בו נמצאים בקירבה גיאוגרפית, אתרי הזיכרון והמורשת וכן אתרי טבע יפים, כמו: אנדרטת חץ שחור, מצפור אסף סיבוני, יער בארי, שמורת מכתש בארי, יער שוקדה, בית הביטחון בסעד, מצפור נחל אסף, המגדל ומרכז המבקרים של בארות יצחק הישנה, מעוז מול עזה, מצפה גבולות ועוד.

אתר הראשונים ברוחמה

אתר הראשונים ברוחמה, הוא ספורה של ההתיישבות הציונית הראשונה בנגב. בחווה שמרו כל המי ומי של תקופת העליות: יוסף לישנסקי, צפורה זייד, ביקר לורנס איש ערב ואחרים. 3 פעמים נהרסה חוות רוחמה ו- 4 פעמים הוקמה מחדש. את ספורה המיוחד של החווה, הבאר ותולדות רוחמה מאז ועד היום, אפשר לשמוע במקום.

מצפה גבולות

אתר מורשת גבולות מספר את סיפור ההתיישבות בנגב. הסיפור מתחיל במאי 1943 באתר מרתק מראשית ההתיישבות הציונית בנגב, בסיפור לבני הבוץ (אדובה) ממנו בנויים קירותיו וחומותיו של מצפה גבולות, החובקים בתוכם את סיפורו המאלף של היישוב הראשון בנגב המתחדש. האתר מהווה כיום מגרש משחקים שבו הפעלות והדרכות מותאמות לכל קבוצה ותוכן. ערב חלוצים שמחזיר אותנו ללילות קסומים וחוויה מדברית, אוצר המצפה שמאתגר אותנו במשחקי חשיבה ופיצוח תיבת אוצר, הדרכות היסטוריות, הפעלות לילדים בבוץ ותחפושות ועוד.

מגדל המים של בארות יצחק. צילום שוש להב

בארות יצחק הישנה ומרכז המורשת בארות בנגב

נקודת ההתיישבות הדתית הראשונה בנגב. מקום בו מורשת, חלוציות, היסטוריה והמדבר נפגשים. במקומו הראשון של קיבוץ בארות יצחק, נשאר כיום רק מגדל המים הישן ושלט לזכר מגיני היישוב, שהוקם בשנת 1943 ע”י גרעינים חלוציים דתיים ממרכז אירופה. הקיבוץ שהיה על ציר הפלישה המצרי במלחמת העצמאות, הותקף ע”י צבא מצרים ונהרס כמעט כליל. בתום הקרבות הועברו אנשיו צפונה, אל מקומו הנוכחי באזור המרכז. בארות יצחק הישנה ומרכז המורשת בארות בנגב. מגדל מים מחורר מפגזים וסביבו בתים הרוסים הם כל מה שנותר בתום מלחמת העצמאות מהקיבוץ הפורח בארות יצחק שבמערב הנגב. בשנת 2013 נגאל מגדל המים מבדידותו. קק"ל, תנועת הקיבוץ הדתי, קיבוץ בארות יצחק וקיבוץ עלומים, חברו אל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ולגופים נוספים כדי לשקם את האתר.

מעוז מול עזה

מוזיאון שמוקדש לשלושת הקיבוצים הדתיים באזור. המוזיאון ממוקם בבניין היחיד ששרד מהקיבוץ לאחר ההתקפות הקשות במלחמת העצמאות. האתר מוקדש לשלושת הקיבוצים הדתיים באזור. בקומת הקרקע שבמוזיאון מציגים בתצלומים את קורות קיבוץ סעד במלחמת העצמאות. בית הביטחון הישן של קיבוץ סעד שופץ ומשמש כיום כאתר פעיל ובו תצוגות וסרטים המספרים את סיפור המאבק על האזור בדגש על סיפור ההתיישבות של שלושת הקיבוצים הדתיים בנגב בזמן מלחמת העצמאות. בקומה השנייה מוקרן חזיון אורקולי, המתאר את האווירה בארץ בימי המלחמה, את חלקם של 27 היישובים המבודדים בדרום, את הנחת קו המים ואת מעללי הפלמ”ח. התצפית מהגג משחזרת את מראה האזור בתקופת מלחמת העצמאות.

חלילי הרוח במצפור אסף סיבוני. צילום שוש להב

מצפור אסף סיבוני

אסף סיבוני, לוחם בחטיבת הנח"ל, נהרג באסון המסוקים. ב-4 בפברואר 1997 התנגשו שני מסוקי יסעור בדרכם למוצבי צה"ל ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. 73 חיילי צה"ל נהרגו באסון, שהיה לאבל לאומי. המצפור המרגש, ממערב למאגר ניר עם, הוקם לזכרו של אסף, בן הקיבוץ. במרכז המצפור תלויים 20 חלילי רוח, המשמיעים צלילים כשהרוח נושבת ומנגינתם מתפשטת בראש הגבעה. כל חליל מייצג שנה אחת משנות חייו של אסף סיבוני. במעקה שמול המאגר משובצים בלוחות קרמיקה ציורים של עופות שמבלים במאגר. המצפור מעניק את אחת התצפיות המעולות ביותר על רצועת עזה, ובמיוחד על ג'בליה, שנמצאת ממש ממול, ועל העיר עזה שממערב לה.

גבעת שחזור הקרב ביד מרדכי

גבעת הטבע שוכנת בלב השדות המוריקים, וטומנת בעברה סודות גדולים,

מעשי גבורה בלתי נתפסים וסיפור מרתק ורב תהפוכות אודות 150 חברי קיבוץ – נשים וגברים, שעמדו לבדם כנגד חטיבה מצרית שלמה. במשך שישה ימים תמימים, אלפי חיילים מאומנים וחמושים בטנקים, תותחים ומטוסים, נבלמו בדרכם לעבר תל אביב, כאשר מולם ניצבים בני הקיבוץ וכלי הנשק הדלים שעמדו לרשותם. הסיפור האפי הזה, הוא סיפורה של ההתיישבות בארץ ישראל

ומסמל את העקשנות, הגבורה והנחישות שאפיינו את דור החלוצים ומקימי ישראל.

אתר "חץ שחור" מנציח את מורשת הקרב של הצנחנים בתקופת פעולות התגמול נגד ה"פדאיון". צילום שוש להב

אתר "חץ שחור"  

אנדרטת חץ שחור היא אתר זיכרון גדול, המנציח את מורשת הקרב של חטיבת הצנחנים בתקופת פעולות התגמול של שנות ה-50 עד מלחמת סיני (1956). פעולות אלה בוצעו בתגובה לחדירת מחבלים לישראל. האתר מספר את מורשת הקרב של הצנחנים בתקופת פעולות התגמול נגד ה"פדאיון" בין 1953 ל-1956, ומנציח 96 נופלים בפעולות אלו: אנשי יחידה 101, גדוד צנחנים 890, גדוד צנחנים 88, חטיבה 202, קורס מ"כים נח"ל, גדוד 51 גולני, תותחנים, שריון, טייסת 103 ויחידה מחיל רפואה. ותיקי הצנחנים הקימו את עמותת "חץ שחור", כשם אחת הפעולות, והוציאו חוברת המתארת את הפעולות, בהן עוצבו וגובשו תורות לחימה המשמשות את צה"ל עד היום: פעולת כיסופים, מבצע "עין תחת עין", פעולת עזה, מבצע "חץ שחור", פעולת חאן יונס, מבצע אלקיים, פעולת כונתילה, מבצע "אגד", פעולת הצבחה, מבצע "הר געש", פעולת כנרת, מבצע "עלי זית", פעולת א-רהווה, מבצע "יונתן", פעולת ע'רנדר, מבצע "גוליבר", פעולת חוסאן, מבצע "לולב", פעולת קלקיליה, מבצע "שומרון" ומבצע "קדש" – המוכר כמלחמת סיני.

נתיב לשלום

סיפור החיים בעוטף עזה והדבקת פסיפס צבעוני על גבי חומת הגבול. מרכז המבקרים נתיב לשלום מציע צפייה בסרט: " החיים בצל החומה, סיפור על המציאות בעוטף עזה ועל החיים היפים במושב נתיב העשרה. כל מבקר מוזמן לבחור אבן קרמית צבעונית, לכתוב עליה משאלה אישית ולהדביקה על חומת המגן בישוב. נתיב לשלום הינה יצירת פסיפס משותפת של אלפי אנשים יחדיו, למען התקווה, האהבה והשמחה בין בני האדם. היצירה נמצאת על חומת המגן, בסמוך לבתי מושב נתיב העשרה. היצירה הנראית למתבונן משני צידי החומה, משתרעת על גבי חומות המגן האפורות ומשנה לחלוטין את אווירת המקום.

Exit mobile version