Site icon IAS

'מה מתבשל' במוזיאון פולין בוורשה?

מהיום גם תערוכה וירטואלית של "מה מתבשל", במוזיאון פולין בורשה. צילום מאציאק יזוויאצקי

"תראה לי את הצלחת שלך ואומר לך מי אתה, מאיפה אתה בא, מי הם אבותיך, מי הם השכנים שלך ואיזה אורח חיים אתה מנהל…", כך אומרים במוזיאון פולין בורשה, בו מוצגת תערוכה "מה מתבשל", והחל מהיום (ד' 3.8) היא זמינה גם באינטרנט! התערוכה לוקחת את הצופים למסע מרתק על פני זמן ומרחב, לתוך התרבות הקולינרית היהודית, בפינות שונות ברחבי העולם, אלפי שנים אחורה בזמן, בכדי לנסות ולענות על השאלה: מהו המטבח היהודי?

מוזיאון POLINזוכה פרס מוזיאון השנה האירופי לשנת 2016, הוא המוזיאון היחיד בעולם המוקדש לתולדות ההיסטוריה של 1000 שנות קיום יהודי בפולין ולזכרם. המוזיאון ממוקם באיזור בו היה גטו ורשה, מול האנדרטה המרשימה לזכר גיבורי הגטו שנוצרה על ידי האמן נתן רפופורט (והעתק זהה שלה נמצא ברחבת יד ושם בירושלים). תערוכת נרטיב המולטימדיה שלו מציגה את ההיסטוריה בת אלף השנים של יהודי פולין ואת הציוויליזציה שהם יצרו.

זוהי מורשת לדורות הבאים וקריאה לדיאלוג ברוח של הבנה וכבוד הדדיים. המוזיאון מארח תערוכות זמניות שנתיות, קונצרטים ומפעיל תוכניות חינוכיות נרחבות. מוזיאון POLIN נוצר כשותפות פרטית-ציבורית של אגודת המכון ההיסטורי היהודי של פולין, שיזמה את הפרויקט, ומשרד התרבות והמורשת הלאומית והעיר ורשה. מאז פתיחתו ב-2014, משך מוזיאון POLIN יותר מ-4 מיליון מבקרים.

מוזיאון פולין לתולדות ההיסטוריה של יהודי פולין. צילום שוש להב

מה הקשר בין אוכל לזיכרונות?

איך יהודים הכינו מצות לפסח לפני מאות שנים? מדוע האוכל היהודי כה מיוחד ומגוון? למה יהדות ניו יורק מתייחסת למלפפונים חמוצים ובורשט, כאוכל יהודי? ומה הקשר בין לביבות תפוחי אדמה ללאטקס? את התשובות לשאלות אלו ורבות אחרות, תגלו בזמן שתסיירו בתערוכה המקוונת החדשה של מוזיאון POLIN. התערוכה הוירטואלית "מה מתבשל", נוצרה בידי מיטב האוצרים והמחנכים של מוזיאון POLIN, המוזיאון לתולדות יהודי פולין (ורשה, פולין), ולוקחת את צופיה למסע על פני זמן ומרחב, לתוך התרבות הקולינרית היהודית, בפינות שונות בעולם, בחיפוש אחר תשובה לשאלה: מהו המטבח היהודי?

הצופים ילמדו על מאכלים יהודיים שונים, מסורתיים ומודרניים, אופן הכנתם, מקורם ומשמעותם ויכירו למעלה מ-40 מתכונים למנות מהמטבח היהודי. סיור בתערוכה "מה מתבשל?" נותן מבט מרתק להיסטוריה היהודית והתרבות הקולינרית שלה, שראשיתה לפני אלפי שנים. התערוכה מציגה מעל 400 תמונות של כלי מטבח וכלי הכנה, מנות, אנשים ומדינות, ציורים, הדפסים ומתכונים מתוך אוסף שקובץ מכל רחבי העולם – מניו יורק ועד תל אביב, מלונדון ועד לובלין וורשה.

התערוכה כוללת גם עשרות ראיונות והרצאות עם מומחים למטבח היהודי, וכאלו שפשוט מלאי תשוקה אליו. בין המרצים, האוצרת הראשית של מוזיאון פולין, פרופ' ברברה קירשנבלט- גימבלט – שסוקרת את ההיסטוריה של ספרי הבישול היהודיים, גיל חובב – המדבר על הבישול הישראלי, השחקנית גולדה טנצר – המעלה זיכרונות של הטעמים של ילדותה, רות לנדובסקי – המספרת את סיפור המסעדה של משפחתה שפתח סבה, מהגר מפולין, ב-1912 בטורונטו, ועוד רבים נוספים.

"מה מתבשל" גם תערוכה וירטואלית במוזיאון פולין לתולדות ההיסטוריה של יהודי פולין. צילום מאציאק יזוויאצקי

התערוכה מחולקת לחמישה חלקים עיקריים  

כל אחד מתמקד בנושא אחר: "מסורת", "תפוצות", "העידן המודרני" ו"זיכרונות" ולשונית מיוחדת ל"מתכונים מהמטבח היהודי". החלוקה מקלה על הביקור בתערוכה ומקרבת את המבקר לאופי המטבח היהודי, בלחיצה אחת בלבד.

מסורת: המטבח היהודי עוצב על פי כללי הכשרות וההלכה היהודית, המגדירים אילו מרכיבים ואופני בישול אסורים ואילו מותרים. בחינת הכללים האלו לאורך הדורות שימשה מקור לייחוד תרבותי יהודי, ונותרה עמוד תווך של הזהות היהודית כיום. בחלק זה תוכלו למצוא מידע על הלכות כשרות, בעבר ובהווה, ברכות, חגים ועוד.

תפוצות: המטבח היהודי מגוון ביותר, וזאת כיוון שהתפתח לאורך תקופה של 3000 שנה, בפינות רבות של העולם. לכל קהילה יהודית מנות שונות, בהתאם למרכיבים הזמינים באותו אקלים ומסורות האוכל המקומיות. פרק זה מחולק למטבח האשכנזי ולמטבח הספרדי ומזרחי, כל אחד והמרכיבים שלו, המאפיינים והטעמים השונים ויציג מתכונים למאכלים מסורתיים, כמו קוגל, גפילטע פיש וצ'ולנט לצד חריימה, קובנה, בורקס וחמין.

העידן המודרני: במאה ה- 19 וה- 20, כתוצאה מתהליכי אמנציפציה יהודית, והשתלבות היהודים בתרבויות הדומיננטיות סביבם, הפכה המסורת פחות מחייבת מאשר בעבר. אורח החיים היהודי השתנה בסביבה האורבנית, עם אמצעי תקשורת ואמצעי תחבורה חדשים ואידיאולוגיות פוליטיות חדשות. כתוצאה מכך התאימו חלק מהיהודים את המטבח המסורתי לאתגרים המודרניים, וחלקם נטשו כליל את עקרונות הכשרות. פרק זה כולל חלק גדול המוקדש לספרי בישול יהודים, מדורות, מדינות ומסורות שונות, כולל ספר הבישול הראשון שיצא לאור בישראל בשנת 1936, "כיצד לבשל בארץ ישראל".

מתוך התערוכה במוזיאון פולין בורשה. צילום שוש להב

זיכרונות: מסורות קולינריות חיות בזיכרונותינו, עוברות מדור לדור. במשפחות יהודיות, זיכרונות אוכל מעוררים לעיתים קרובות רגשות עזים. טעמים הזכורים מהבית ונוצרו במקומות חדשים מזכירים לנו את הבית או את ארץ המוצא, ולפעמים, במקרה של משפחות של ניצולי שואה, את העולם שאבד. בחלק זה יש זיכרונות אישיים, כמו אלו של גולדה טנצר, שנזכרת בטעמי ילדותה, רות לנדובסקי שמספרת את סיפורה של המסעדה של משפחתה שפתח סבה, מהגר מקיילצה ב-1912 בטורונטו ועוד רבים נוספים. הוא גם מציג מזכרות אישיות, כולל מחברות עם מתכונים שנאספו על ידי נורה נג'דר, סכו"ם, כולל כפית שנעשתה ב-1948 במיוחד לרגל הקמת מדינת ישראל, כלי מטבח ועוד פריטים הקשורים לאוכל, המאפשרים לנו לספר סיפור.

מתכונים: בלשונית זו תוכלו לגלות כיצד להכין ארבעים מנות מהמטבח היהודי וללמוד על ההיסטוריה שלהן. המתכונים נבחרו על ידי סבינה פרנקוז – מחברת ספרי קולינריה, פרויקטים קולינריים, מומחית למטבח היהודי. לאוסף מתכונים שהוכן על ידי מוזיאון POLIN יצטרפו מתכונים שישלחו על ידי הצופים בתערוכה, כל אחד יכול לקחת חלק בפרויקט מרגש זה ולהוסיף מתכון משלו בדף האינטרנט של התערוכה.

התערוכה "מה מתבשל אונליין", מבוססת על תוכן התערוכה הזמנית המוצגת כעת במוזיאון POLIN, "מה מתבשל" (מוצגת עד דצמבר 2022).

התערוכה זמינה בשלוש שפות: עברית, אנגלית ופולנית ונפתחה היום, 3 באוגוסט.

לצפייה בתערוכה: https://whatscooking.art/en/recipes/kneidlach-and-kreplach

Exit mobile version