Site icon IAS

האחים נקש זכו במכרז להקמת מלון בחאן אל עומדאן בעכו

חאן אל עומדאן. יהפוך למלון בוטיק. הצילום באדיבות החברה לפיתוח עכו העתיקה

רשת אורכידאה בבעלות האחים נקש זכתה במכרז להקמת מלון בחאן אל-עומדאן במבנה עתיק בעכו העתיקה. המלון יכלול לפחות 50 חדרים וישתרע על שטח של כ-5,500 מ"ר. הבניה תהיה כפופה לשימור העתיקות בשטח ותשתלב בנוף המקומי. רשת אורכידאה מפעילה כמה מלונות בישראל, שהאחרונים מביניהם שנבנו הם סטאי כנרת וסטאי תל אביב ביפו שנפתח במבנה ה"קישלה" ההסטורי של העיר.

השטח המדובר, יימסר לזוכה על פי תנאי המכרז, כולל מבנה היסטורי ששימש בעבר כחמאם ויופעל עם פתיחת בית המלון. כמו כן, במסגרת הבנייה, תיבנה חזית מבנה שפונה למרינה וחזית נוספת לכיוון כיכר הדייגים. ההשקעה של היזם צפויה להסתכם בעשרות מיליוני שקלים. פרויקט זה משתלב בשורה ארוכה של פעולות שיזם והשקיע משרד התיירות בעיר, כמו שיקום והפיכת מזח המרינה לטיילת, שביל נפוליאון וכן שיפוץ ושימור אולמות האבירים, המבוצעות על ידי החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת.

המתחם כבר יצא למכרז לחכירה ופיתוח בשנת 2013, אך נתקל בהתנגדויות. משרד התיירות שב והוציא אותו למכרז ביוני השנה.

חאן אל עומדאן, צילום מבפנים. צילום אלכס דבורק

"חאן העמודים" הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו

. חאן אל-עומדאן, או "חאן העמודים" בתרגום מערבית, נמצא בצמוד לנמל עכו ומספק נקודת צפייה מיוחדת במינה על מגדל השעון. הוא נחשב לחאן הגדול ביותר בישראל והשמור מבין כולם. החאן הוקם בשנת 1784, בתקופת שלטונו של אחמד אל ג'זאר, השליט הגדול שהקים בעכו לא מעט מבנים ציבוריים בתקופה העות'מאנית, לרבות גן הבוסתן ששופץ אף הוא על ידי משרד התיירות באמצעות החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת.

במקום שכן לפני הקמת החאן בית המכס של השלטון הצלבני. כאשר החליט אל ג'זאר להקים כאן את החאן, הוא שם דגש אישי ומיוחד על תכנונו. החאן כולל שתי קומות שבמרכזן חצר. הקומות בנויות מאכסדראות בעלות 40 עמודים שהובאו לכאן מקיסריה ועשויים מאבני גרניט .מעבר לאכסדראות, שהן למעשה מרפסות הליכה, קיימים כמה חדרים, כאשר בקומה הראשונה הוקדשו החדרים לפעילות מסחרית ועסקית ואילו בקומה השנייה פעל בית הארחה לסוחרים ועוברי אורח שהגיעו לעכו.

מלון האפנדי, עם התקרות המצויירות. העלה את עכו על המפה. צילום אסף פינצוק

עד כה זכתה עכו במלון בוטיק שצבר מוניטין רב עם השנים מאז נפתח ב-2011 על ידי אורי ירמיאס ומשקיעים נוספים – הלוא הוא מלון "האפנדי" מהמבנים הבולטים בעיר, לאחר שמונה שנות שיפוצים ושחזור. המבנה המרשים הוסב למלון בוטיק איכותי, שמתייחד בערכו התרבותי וההיסטורי וברמת עבודות השימור והשחזור הנרחבות שהושקעו במקום.

שר התיירות יריב לוין, אמר: ״מדובר בהבעת אמון ענקית בעכו כעיר תיירות ובמהלך שישדרג מאוד את אזור העיר העתיקה וייתן פתרונות לינה מצוינים. אני מבקש להודות לכל מי שלקח חלק בפרויקט ובמיוחד לראש העיר, שמעון לנקרי, אשר בעבודה משותפת הביא לתוצאה הנהדרת הזאת".

יובל פורת, מנכ"ל החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת הוסיף כי מדובר בפרויקט משמעותי מאוד לעכו העתיקה, שיוסיף  לפחות 50 חדרי לינה בעיר העתיקה עצמה, ישדרג את אזור הנמל ויצטרף להשקעות בתחום התשתיות שמשקיע משרד התיירות בעכו העתיקה. "העובדה שהחברה הזוכה הינה בעלת ניסיון ומוניטין בפרויקטים מסוג זה, מעודדת ותאפשר לכל הגורמים לשתף פעולה ולהוציא את מיזם בניית המלון והפרויקטים הנלווים מהכוח אל הפועל".

Exit mobile version